top of page
Søk

Interpellasjon – Manglende gjennomføring av kommunestyrets vedtak

  • Forfatterens bilde: brdgrl
    brdgrl
  • 25. apr.
  • 2 min lesing

Kommuneloven fastslår med tydelighet at kommunedirektøren skal påse at vedtak i folkevalgte organer gjennomføres uten ugrunnet opphold. Loven presiserer videre at dersom det foreligger forhold som har betydning for iverksettelsen av vedtaket, skal det folkevalgte organet gjøres oppmerksom på dette.


I sak PS 46/23, bevilget kommunestyret enstemmig kr. 500.000 til miljøundersøkelser av slamdeponiene på Herdla.

 

Det har vært et stort engasjement i hvordan slamdeponiene på Herdla blir ivaretatt siden disse kan representere en mulig miljø- og forurensningstrussel. Derfor har resultatet av de kommunefinansierte miljøundersøkelsene blitt etterspurt av flere.


Siden kommunestyret ikke har fått tilbakemeldinger om at det skulle være utfordringer med å gjennomføre miljøundersøkelsene, ble følgende spørsmål fremmet i formannskapets møte 11. mars i år:

 

Hva er status på miljøundersøkelsene av slamdeponiene på Herdla, og kan det redegjøres for hva administrasjonen har gjort for å gjennomføre kommunestyrets vedtak?

 

I svaret på dette spørsmålet, ble det referert til at samme spørsmålsstilling hadde blitt besvart muntlig i Utvalg for Teknikk og Miljø (UTM).


I formannskapet ble det informert om at det muntlige svaret til UTM opplyste at midlene var tatt ut av budsjettet for 2024 siden det var tvilsomt at Askøy kommune kan foreta undersøkelser på privat grunn av deponier som var godkjente av Mattilsynet og Statsforvalter.


Dette betyr at kommunens administrasjon har unnlatt å gjennomføre kommunestyrets vedtak, unnlatt å informere kommunestyret om forhold som kan ha betydning for gjennomføring av vedtaket, samt foretatt en omdisponering av budsjetterte midler.


 En slik «trenering» av et enstemmig kommunestyrevedtak er alvorlig. Det er også svært betenkelig at administrasjonen ikke har informert kommunestyret om de mulige forholdene som kunne være problematiske for å få gjennomført miljøundersøkelsene.


Mange vil mene at kommunen, bl.a. som forurensningsmyndighet, gjennom dialog, samarbeid og samordnet myndighetsutøvelse ville hatt grunnlag for å få gjennomført miljøundersøkelsene. Interpellanten mener at det må belyses grundigere hvorfor administrasjonen ikke har gjennomført kommunestyrets vedtak.


Derfor er det relevant å fremme følgende spørsmål som forhåpentligvis kan besvares utfyllende og opplysende:


  • Foreligger det skriftlige prosedyrer eller rutiner som beskriver hvordan politiske vedtak skal følges opp og hvem (stillingsfunksjon) i administrasjonen som har ansvaret for å iverksettelse?


  • Foreligger det skriftlige prosedyrer eller rutiner for hvordan oppfølgingen og gjennomføringen av politiske vedtak rapporteres til det politiske organet som har fattet vedtaket?


  • Foreligger det skriftlige prosedyrer eller rutiner som beskriver hvordan det skal rapporters til det aktuelle politiske organ dersom vedtak ikke lar seg gjennomføre?


  • Hvorfor er ikke den manglende gjennomføringen av miljøundersøkelsene av slamdeponiene på Herdla blitt rapportert til kommunestyret?


  • Foreligger det skriftlige sakspapirer, vurderinger, utredninger eller opplysninger som beskriver utfordringene med å få gjennomført kommunestyrets vedtak om miljøundersøkelser av slamdeponiene på Herdla? I tilfelle ja, hvilke?


  • Hvem (stillingsfunksjon) besluttet at kommunestyrets vedtak ikke skulle gjennomføres og at bevilgede midler skulle omdisponeres?


  • Hvilken fullmakt ble brukt til å omdisponere kommunestyrets bevilgning på en halv million kroner for å få gjennomført miljøundersøkelsene?


  • Hvorfor ble ikke kommunestyret involvert i omdisponeringen av de budsjetterte midlene til miljøundersøkelsene?


  • Hvordan reagerer ordfører på at kommunelovens bestemmelser om iverksetting av politiske vedtak er neglisjert i denne saken?



Comentarios


bottom of page