top of page
Søk

Politiske vedtak gir konsekvenser

Askøypakken har gått gjennom mange faser og beslutninger fra planlegging til veiåpning. Mange beslutningsorgan, myndigheter, fagmiljø og interessegrupper har vært involvert underveis.


Askøypakken skal bidra til å forbedre veistandarden på ti delprosjekter i kommunen. Dette er helt påkrevd i lys av den økte trafikkbelastningen vi har fått på askøyveiene.


Askøypakken skal ikke bare bidra til bedre veistandard for de kjørende. De ulike veiprosjektene har også som målsetting å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for myke trafikanter.


Det har til stadighet vært økonomiske utfordringer i gjennomføringen av Askøypakken. Derfor har bompengeperiode og bompenger blitt justert for å øke inntektene. Politisk har det også vært uttrykt at alle prosjektene skal realiseres.  Reduksjon av kostnader ved å kutte ut delprosjekter, har derfor møtt motstand.


For å få økonomien til å gå i hop, har det blitt foreslått endringer i vedtatte planer. Dette er også tilfelle for den nye veistrekningen fra Lavik til Haugland.


Siden det allerede har vært to ulykker på denne strekningen i det siste, er det relevant å vurdere hvordan endringer i prosjektet kan ha bidratt til dette.


Flere i opinionen gir uttrykk for at kommunens lokalpolitikere må være uten fornuft og vett, siden veien har blitt slik den nå fremstår. Derfor kan det være nyttig å ta en gjennomgang av den politiske prosessen som har bidratt til at veien er som den er. Går en nærmere inn i denne, ser en at det var vesentlige politiske forskjeller som kom til uttrykk i saken.


For å få ned kostnadene for dette veistykket, ble det i 2019 søkt om en rekke dispensasjoner. Ønsket var bl.a. å redusere omfanget av nye sykkeltraseer og unnlate å bygge underganger og egne busslommer.


I saksunderlaget for dispensasjonssøknadene,  ble det vurdert at fjerning av viktige tiltak for myke trafikanter og kollektivreisende, ville gi noe redusert trafikksikkerhet i forhold til en fullt regulert løsning. Reduksjonen i trafikksikringstiltak ble «rettferdiggjort» ved at sikkerheten ville bli betydelig bedre enn på gamleveien.


I utbyggers vurdering av merknadene til dispensasjonssøknadene, ble det opplyst at lysregulerte overganger skulle kompensere for undergangene som ikke ville bli bygget.


Askøylisten gikk imot de omsøkte dispensasjonene da saken ble behandlet i fagutvalget og i kommunestyret. Vi mente at det var åpenbart at trafikksikkerheten ville bli sterkt svekket dersom dispensasjonene ble innvilget. Vi fremmet derfor følgende forslag da saken ble behandlet:



«Søknad om dispensasjon fra plan 236 – Juvik – Ravnanger avslås med begrunnelse i at de fleste av de foreslåtte tiltakene vil ha konsekvenser for trafikksikkerheten til gående og syklende i forhold til godkjent plan for strekningen.»


Da saken ble behandlet i kommunestyret høsten 2019, stemte bare 7 representanter for vårt forslag. Et stort flertall var positive til dispensasjonene.


Denne saken viser at grupperinger i kommunestyret vektlegger partsinteresser og faktum i saker ulikt. Dette resulterer i at det fremmes ulike forslag til vedtak i mange saker. Det er ikke likegyldig hvilket vedtak som får flertall.


Det er forståelig at mange ikke får med seg de politiske skillelinjene i askøypolitikken. Det er utfordrende å orientere seg om mindretallsforslag ved å gå inn i protokollene fra de ulike møtene. Det kan være vanskelig å navigere og orientere seg til den aktuelle saken.


Det blir heller ikke lettere når lokale media i liten grad gjenspeiler det politiske mangfoldet i askøypolitikken og i sakene som behandles.


Uansett, i lys av ulykkene på den nye veien, må nødvendige trafikksikringstiltak realiseres.



0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


bottom of page