top of page
Søk

Interpellasjon – Budsjettprosessen

  • Forfatterens bilde: brdgrl
    brdgrl
  • 11. okt.
  • 2 min lesing

I flere år har det fra politisk side vært uttrykt misnøye med hvordan budsjettprosessen fungerer. Essensen i misnøyen er at det blir svært kort tid å sette seg inn i kommunedirektørens budsjettforslag, samt at det er svært lite politisk handlingsrom til å endre på dette.


Det vi har sett, er at det er svært utfordrende for ulike partier å få lagt fram et helhetlig budsjettalternativ i forkant av at ulike budsjettforslag skal sendes på høring. Den politiske behandlingen av budsjettet utøves under tidspress og med mange usikre antagelser.


Resultatet har blitt at vesentlige endringsforslag har blitt fremmet i selve møtet der budsjettet skal vedtas. Seinest i fjor førte dette til betydelig «bråk» da ett parti valgte å forlate kommunestyresalen i protest fordi de reagerte på det som ble opplevd som vesentlige mangler ved selve budsjettprosessen.


I år det legges opp til enda knappere tid til å behandle kommunedirektørens budsjettforslag enn tidligere. Det er uheldig. Resultatet blir at det er vanskelig å legge politiske føringer for administrasjonens budsjettarbeid.


Budsjettprosessen kan derfor oppleves som udemokratisk og lite gjennomsiktig.


Behovet for å endre budsjettprosessen har vært diskutert. Tidligere ordfører ga i formannskapet uttrykk for at dette skulle det gripes fatt i. Lite har imidlertid skjedd.


Sett i lys av erfaringene fra fjorårets budsjettbehandling, er tiden inne til å endre budsjettprosessen. Budsjettet er kommunens viktigste styringsdokument. Derfor er det viktig at kommunedirektøren får politiske føringer og signaler om prioriteringer og oppgaver underveis i sitt budsjettarbeid. Da vil de politiske prioriteringene som ønskes i budsjettet også bli tydeligere for kommunens innbyggere.


For å få en sterkere politisk styring av budsjettprosessen, kan eksempelvis formannskapet få en viktigere rolle. Dette vil kunne gi en tidligere involvering av politikere der en i fellesskap kunne diskutere kommunens utfordringsbilde og hvordan dette best håndteres i budsjettforslaget.


Undersøkelser har vist at i kommuner der det legges opp til tidlig politisk medvirkning, der politiske og administrative roller avklares, der det opplyses om prinsippene for rammestyring, kombinert med godt forberedte og planlagte budsjettprosesser, er det mindre frustrasjoner omkring budsjettbehandlingen enn det vi opplever i vår kommune.


På denne bakgrunn stilles følgende spørsmål til ordfører:


  • Har ordfører eller kommunedirektør tatt initiativ til å organisere kommunens budsjettarbeid annerledes enn i dag?


  • Er ordfører bekymret over at en politisk må arbeide under sterkt tidspress dersom en skal kunne legge ut på høring et gjennomarbeidet, saldert alternativt forslag til budsjett?


  • Vil ordfører arbeide for at det blir sterkere politisk involvering og politisk styring underveis i administrasjonens budsjettarbeid?


  • Vil ordfører sørge for at kommunens administrasjon bidrar med kompetanse og ressurser for å støtte de politiske partienes budsjettarbeid i årets budsjettprosess?


  • Er ordfører enig i at en endret budsjettprosess, med romsligere tid for partiene til å få utarbeidet alternative budsjettforslag som kan sendes ut på høring, vil gi bedre politisk innflytelse og styrke innbyggernes muligheter til å påvirke budsjettet?


ree

 

Kommentarer


bottom of page