Når innbyggere er i kontakt med kommunen, henvender seg til kommunen eller prøver å ivareta sine rettigheter og interesser, er det viktig at kommunen håndterer denne kontakten gjennom god forvaltningsskikk. Dette vil bidra til å styrke tilliten og omdømmet til kommunen.
God forvaltningsskikk kan bl.a. karakteriseres ved effektiv saksbehandling, forsvarlig og juridisk korrekt beslutningsgrunnlag, skriftlige henvendelser besvares, likebehandling og opplysende begrunnelser for kommunale vedtak og standpunkt.
God forvaltningsskikk er spesielt viktig når kommunen utøver myndighet og når det treffes vedtak som direkte berører innbyggere.
Dessverre opplever mange at kommunen ikke utøver god forvaltningsskikk. Eksempler på dette kan være at de ikke får svar på henvendelser, klager blir ikke håndtert eller at spørsmål ikke besvares.
En klar indikasjon på at kommunen har utfordringer med sin forvaltningspraksis, kan registreres gjennom tallrike henvendelser/klager fra innbyggere til Statsforvalter og Sivilombud.
Det er i denne sammenheng verdt å merke seg at Sivilombudet på eget initiativ har bedt om mer informasjon om kommunens saksbehandlingstid i bygge- og ulovlighetssaker, samt kommunens rutiner for å svare og informere underveis i saksbehandlingen.
Interpellanten har også mottatt henvendelser fra flere innbyggere som er frustrerte over manglende svar og mangelfull behandling av klager og saksinnspill.
Interpellanten har også opplevd at det ikke er vilje til å besvare konkrete spørsmål fremmet i flere interpellasjoner omkring gitte dispensasjoner på Lønvarden. Kommunens manglende vilje til å svare, har betydning for den rettslige situasjonen for flere beboere innenfor planområdet til Plan 133.
Siden innbyggere opplever sviktende forvaltningsskikk i sin kontakt med kommunen, vil jeg stille følgende spørsmål som jeg håper det kan gis opplysende svar på:
Hvordan arbeider kommunen med å utvikle og opprettholde en god forvaltningskultur i hele administrasjonen?
Har kommuneledelsen spesielt fokus på at henvendelser fra kommunens innbyggere skal besvares innen rimelig tid og i henhold til forvaltningslovens krav?
Har kommunen rutiner og systemer som sikrer at klager blir forberedt og avgjort uten ugrunnet opphold?
Hvordan ivaretar kommunen sin veiledningsplikt slik at det er mulig for innbyggere å ivareta sine interesser best mulig?
Mener ordfører at veiledningsplikten innebærer at kommunen svarer opplysende og saklig på konkrete spørsmål som stilles om grunnlaget for kommunale vedtak?
Selv om klageinstansen opprettholder kommunens vedtak, kan det i gitte tilfeller være at klageinstansen legger annen begrunnelse og rettsanvendelsesskjønn til grunn enn det kommunen har gjort. Mener ordfører at kommunen er bundet av klageinstansens rettsanvendelsesskjønn i slike tilfeller? Hvis ikke, hvorfor?
Comments