Interpellasjon – Tolkning av områdeplan 133 - Lønvarden
- brdgrl
- 8. sep.
- 3 min lesing
En forutsetning for å utvikle områdene på Lønvarden til boligbygging, var at dagens avkjørsel til Krokåsdalen skulle erstattes med en ny offentlig vei gjennom Duedalen. Statens Vegvesen, som veimyndighet, satte dette som et tydelig krav i forbindelse med høringsprosess og planarbeidet med Plan 133 – Lønvarden.
Både kommune og veimyndighet har i etterkant av at Plan 133 ble vedtatt, agert som om ny avkjørsel og ny tilkomst til Krokåsdalen gjennom Duedalen har vært regulert til offentlig veianlegg.
I Plan 352 – Krokåsdalen sør, er veien gjennom Duedalen regulert som offentlig vei. Denne veien er plassert slik veien er tegnet inn i Plan 133. I tillegg er den gjort noe bredere og vist med fortau.
I forbindelse med at Statsforvalter vurderte et krav om lovlighetskontroll fra representanter i UTM (UTM RS 126/25), ble det gjort en vurdering av om veien gjennom Duedalen, slik den er tegnet inn i Plan 133, er offentlig eller privat vei.
Statsforvalter har landet på at ved å tolke plankart og planbestemmelser i Plan 133, så kan det være sannsynlig at veien gjennom Duedalen har status som en privat samlevei. Statsforvalter har såldes konkludert med at veistykket gjennom Duedalen ikke er offentlig. Statsforvalter mener derfor at realisering av denne veien ikke kan gi rekkefølgekrav i detaljreguleringsplaner innenfor planområdet til Plan 133.
Uklarhetene i Plan 133 har derfor medført at kommunen, og veimyndighetene, har kommet opp i et problem. Det kan stilles et berettiget spørsmål om Plan 133 setter krav om at det skal etableres ny offentlig avkjørsel og ny offentlig tilførselsvei til Krokåsdalen gjennom Duedalen, på tross av at man har forutsatt dette i mange saker knyttet til Plan 133.
Kommunen erkjente gjennom vedtaksnummer 96/15 i 2015 at det var gjort en tegnefeil i plankartet for Plan 133. Den nye veien til Krokåsdalen, gjennom Duedalen, hadde ved en tegneteknisk feil blitt angitt som privat fellesvei. Kommunen skriver i vedtaket at det helt siden Plan 133 ble vedtatt, har vært en allmenn forståelse for at veien til Krokåsdalen er regulert til offentlig vei.
I vedtak 96/15 besluttes det administrativt at veien gjennom Duedalen endres fra privat fellesvei til offentlig vei.
Dette vedtaket ble påklaget og opphevet på grunn av manglende nabovarsling. Det er ikke kjent hvorfor kommunen ikke gikk videre med prosessen for å få en planendring slik at veien gjennom Duedalen i plankartet ble angitt som en offentlig vei.
Kommunens tegnetekniske feil, og mangelen på planteknisk korrigering av denne, har bidratt til den uklare planstatusen for ny avkjørsel og ny vei til Duedalen.
Kommunen har forholdt seg til at det er satt krav om ny offentlig vei, både i krav om rekkefølgekrav, og som forutsetning for at innbyggere innenfor planområdet skal få omgjort midlertidig brukstillatelse til ferdigattest.
Det er svært uheldig at en så sentral områdeplan som Plan 133 er uklar. Det fører til at man til stadighet må diskutere hvordan planen skal tolkes. Dette har vist seg gjentagende ganger i forbindelse med utarbeidelse av detaljplaner og behandling av dispensasjonssøknader.
Slik situasjonen nå har utviklet seg, er det uklart hvilken rettsvirkning Plan 133 har. Derfor er det grunn til å fremme følgende spørsmål:
Er kommunen enig i Statsforvalters konklusjon om at veien gjennom Duedalen, slik det framkommer av plandokumentene til Plan 133, er en privat vei?
Hvorfor sluttførte ikke kommunen prosessen, som ble påbegynt gjennom vedtak 96/15 i 2015, med å rette opp den tegnetekniske feilen i plankartet til Plan 133 slik at veien gjennom Duedalen uomtvistelig fremstår som offentlig?
Hvorfor har ikke kommunen åpent informert om at reguleringsstatus til veien gjennom Duedalen er en privat samlevei og ikke en offentlig vei i forbindelse med behandling av relaterte reguleringsplaner, dispensasjonssøknader og søknader om midlertidige brukstillatelser?
Vil kommunen endre Plan 133 eller iverksette ny planlegging slik at det er utvilsomt at ny avkjøring og ny vei gjennom Duedalen er en offentlig vei?
Vil kommunen være spesifikke og tydelige på at det skal være et rekkefølgekrav at det anlegges ny offentlig adkomst til Krokåsdalen gjennom Duedalen for nye reguleringsplaner innenfor planområdet til Plan 133?
I lys av Statsforvalters konklusjon i lovlighetskontrollen, og tegnefeilen i plankartet, kan kommunen opprettholde et krav om at innbyggere skal bidra til bygging av ny offentlig vei gjennom Duedalen når det søkes om ferdigattester?
I lys av Statsforvalters konklusjon, er det bare i Plan 352 at ny avkjørsel til Krokåsdalen gjennom Duedalen er klart og tydelig angitt som offentlig vei?
Hvordan skal kommunen sørge for at en unngår uklare reguleringsplaner der det kan oppstå tvil om tolkningen av planen i etterkant?
Hvordan vil kommunen ivareta veimyndighetenes krav om at dagens avkjørsel til Krokåsdalen må stenges i forbindelse med den omfattende boligbyggingen innenfor planområdet til Plan 133?
Håper ordfører bidrar til at det blir gitt opplysende og utfyllende svar.

