Opplysende møte om lokalt selvstyre
- brdgrl
- for 3 døgn siden
- 2 min lesing
I går arrangerte Askøylisten et godt besøkt møte der professor emeritus Jan Fridthjof Bernt snakket om det lokale selvstyret. Tittelen på Bernt sitt innlegg var «Hvem har ansvaret i kommunen».
Med sin kompetanse og innsikt, delte Bernt sine betraktninger om kommuners styringsstruktur og om forholdet mellom kommune og innbyggere. Den glimrende presentasjonen ga både læring og refleksjon.
Bernt ga et tydelig svar på hvem som har det overordnede ansvaret i kommunen. Det er kommunestyret. For å ivareta dette ansvaret, er det viktig at kommunestyrerepresentanter bidrar til politisk debatt, utfordrer administrasjonens vurderinger og aktivt stiller spørsmål om saker og forhold som innbyggere er opptatt av.
Lokaldemokratiet er avhengig av at de som velges til politiske verv er engasjerte og motiverte til å ivareta askøysamfunnets og innbyggeres interesser. Dersom en unnlater å ta opp ulike saker og spørsmål i kommunestyret, kan en risikere at viktige innbyggerinteresser ikke blir ivaretatt på en god måte.
Velgerne har også et ansvar for å få et velfungerende kommunestyre. For å etterprøve om det er gjort gode valg gjennom stemmen en har lagt i urnen, er det viktig å følge med på hva kommunepolitikerne bestemmer og gjør. Det er det som skjer mellom valgene som legger grunnlaget for om vi har et levende lokaldemokrati eller ei.
En av de største utfordringene i lokalpolitikken, er kommuneøkonomien. Bernt belyste statens ansvar for å finansiere oppgavene de påla kommunene. Samtidig understreket han også kommunestyrets ansvar for forsvarlig økonomisk styring. Her påpekte han spesielt lokalpolitikkens muligheter for å ta opp lån, og at dette i mange tilfeller var å skyve økonomiske utfordringer foran seg.
Bernt var også opptatt av at effektivitet i den kommunale virksomheten ikke var det samme som å bruke minst mulig penger. Effektivitet er mer enn bare å vurdere kostnader. Like viktig er det hvordan innbyggere og tjenestemottakere opplever innholdet og kvaliteten i tjenesten.
Noen av kommunens tjenester er lovpålagte. Det innebærer at innbyggere har rettigheter som er nedfelt i ulike lover. Bernt var klar på at disse rettighetene ikke kunne fravikes med dårlig kommuneøkonomi som begrunnelse. Lovfestede rettigheter trumfer kommunal økonomi og kommunale budsjetter. Det er politikeres ansvar å sørge for tilstrekkelige midler til at innbyggeres lovfestede rettigheter blir ivaretatt.
Lovfestede individuelle rettigheter mente Bernt måtte ses på som en kontrakt mellom borgere og myndigheter. Denne kontrakten kan ikke brytes selv om kommunen har dårlig økonomi.
Til sist, diskuterte Bernt forholdet mellom kommune og innbyggere. Kommunen skal svare på innbyggeres henvendelser, og veilede når det er behov for det. Dersom kommunen ikke svarer, eller bidrar til veiledning, anbefalte Bernt innbyggere om å bruke politikere som ombud, eller i siste instans å klage til Sivilombudet.
Bernt sin presentasjon trigget flere spørsmål fra salen. Spørsmålene spente over flere tema, og alle ble utfyllende besvart av Bernt.
Jan Fridthjof Bernt sine betraktinger og kunnskapsdeling bidro til at det ble et svært givende møte. Askøylisten vil rette en takk til professor Bernt og alle fremmøtte for at det ble et vellykket arrangement.





Kommentarer